top of page

צוותים מקצועיים

תכנית לצוותי רפואה

צוותי-רפואה.jpg

התוכנית מיועדת לצוותים מעולם הרפואה והסיעוד הנמצאים במרחב רב תרבותי מורכב יומיומי,  במהלך התוכנית תיווצר הזדמנות להתבונן במורכבות זו, לעמוד על היופי והטוב שבה לצד בחינת דרכי התמודדות במורכבות הנלווית לצידה, הן בתוך צוות העבודה והן אל מול קהל המטופלים.

כמו כן ניצור אפשרות להכיר את הנרטיבים והעמדות השונות  לטובת פיתוח סובלנות לשונית.

 

כיוון שבסדר העדיפויות של הרופא טובת המטופל, עליו להיות מסוגל לתת מענה גם בתוך מציאות מורכבת, עליו להכיר בהבדלים בין-תרבותיים, ולהיות מסוגל לתפקד במצבי קונפליקט, ולכן כחלק מתהליך זה נעסוק בפיתוח כלים לשיח ודיאלוג, גם במצבי קונפליקט.

 

התוכנית תעסוק בין השאר בתכנים הבאים

נושא הזהות האישית. 

על המשתתפים לתרגל מקום משתף ומשוחח, להכיר את עולם המושגים של שיח זהותי.

זהות המקצועית  ניתוח סיטואציות קונפליקטואליות בתוך המרפאות. 

מפגש בין זהות אישית לזהות מקצועית  תפקוד במצבים מורכבים. 

מה קורה כאשר השיח הפוליטי נכנס לתוך המרפאה.

חיבור בין חוויית המפגש הבין תרבותי לבין המקום המקצועי  קונפליקט יהודי-ערבי כמקרין על התפקוד במרפאות. 

סוגיית האחריות המקצועית  הכשרת רופאים שתפקידם מעבר למתן שירות רפואי. 

ייעוד מקצועי – רופא משפחה כמנהיג בקהילה – מנהיגות ואחריות.  

1-5 ימים (בהתאמה לקבוצה)

עברית, ערבית, אנגלית, גרמנית

שוטרים ושומרי סף

שוטרים.jpg

אתגרי השמירה על ערכי הדמוקרטיה בחברה רב תרבותית

 

רציונאל

המרכז לחינוך הומניסטי בבית לוחמי הגטאות רואה את תפקידו בהעמקת ההבנה וההזדהות עם ערכים הומניסטיים ודמוקרטיים, והקניית כלים לשיקול דעת מוסרי, מעורבות ואחריות אזרחית.

במרכז נבחנים ארועי השואה  כנקודת מוצא להבנת תהליכים שלטוניים וחברתיים מן העבר ומן ההווה המביאים בני אדם, קבוצות, וחברות שלמות למעשים קיצוניים ואנטי אנושיים בשם אידיאולוגיות או מניעים אחרים.

המרכז לחינוך הומניסטי שם לו למטרה לחזק את הערנות ואת יכולת ההתמודדות עם קיומם של תהליכים מסוכנים אלה.

אנחנו יוצאים מהנחה שגילויי אלימות קיצונית על רקע גזעני או פוליטי הם סופו של תהליך ולא התפרצות מקרית. אנו מאמינים שניתן לחזק את היכולת של שוטרים להתמודד עם מצבים של דילמות מוסריות ע"י הרחבת הבנת המורכבות של ההגנה על זכויות האדם והאזרח בדמוקרטיה והמשמעות המקיפה של שלטון החוק בדמוקרטיה מרובת-תרבויות.

 

מטרות התוכנית

  1. העמקת המודעות של השוטר למורכבות המפגש הבין-תרבותי ברחוב הישראלי ולחשיבות רגישותו באופני מילוי תפקידו באכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי.

  2. חיזוק המטען הערכי של השוטר המתמודד עם סיטואציות מורכבות מבחינה אמוציונלית ופיזית.

  3. ציוד השוטר בכלים לאבחון מצבים ובחירה בדרכי-פעולה מתאימות לרוח הדמוקרטיה ושלטון החוק.

 

דרך העבודה

אנו פועלים בשתי רמות: 

האחת - במישור הקוגניטיבי, בדרך הבוחנת ולומדת תהליכים חברתיים, סוגיות ערכיות ודילמות מוסריות. 

השניה - במישור הרגשי והבין-אישי, המכוונת לחידוד הרגישות, האנושית והשיח הפתוח בין אנשי התחנה.

 

מבנה התוכנית

חמישה מפגשים בני 5 שעות אקדמיות כל אחד. 

המשתתפים: עד 20 שוטרים  מכלל שוטרי התחנה, שנבחרו ע"י מפקד-התחנה, ומחוייבים למעורבות פעילה והשתתפות מלאה.

תהליך הכנה הכולל מפגש של צוות המרכז לחינוך הומניסטי עם קציני התחנה לצורך תיאום ציפיות; קביעת תכנים ספציפיים; חלוקת תחומי אחריות.

1-5 ימים (בהתאמה לקבוצה)

עברית, ערבית, אנגלית, גרמנית

Professional Teams

Program for Medical Teams

צוותי-רפואה.jpg

This program is for teams working in the fields of medicine and nursing in a multicultural environment on a daily basis. The program offers the opportunity to contemplate the complexity and appreciate the beauty of this while examining ways to deal with the accompanying difficulties both within professional teams and when working with patients. Participants also have the opportunity to get to know different narratives and attitudes, with the aim of developing linguistic tolerance.

 

Since a doctor’s priority is their patient’s well-being, they must be able to respond amid a complex reality, recognize intercultural differences, and function in situations of conflict. In this way, the program will include the development of discourse and dialogue tools, including in situations of conflict.

The program will focus on the following topics and more

The topic of personal identity.

Leaning the concepts of identity discourse in a space of sharing and conversation.

Professional identity: analyzing situations of conflict within the clinic.

The meeting between personal and professional identity in complex situations.

What happens when political discourse enters the clinic?

Connecting the experiences of the intercultural meeting and the workplace - the Jewish-Arab conflict as a projection of the functioning in clinics.

The issue of professional responsibility - training doctors on their role beyond providing medical services.

Professional purpose - the family doctor as a community leader: leadership and responsibility.

1-5 days, depending on the group

Hebrew, Arabic, English, German

Police Officers and Gatekeepers

שוטרים.jpg

The challenges of maintaining democratic values in a multicultural society

Rationale

The Center for Humanistic Education at the Ghetto Fighter’s House views takes upon itself the role of deepening understanding and identification with humanistic and democratic values and providing tools for moral judgment and civic involvement and responsibility.

At the center, the events of the Holocaust are examined as a starting point for understanding regime and societal processes from the past and present that bring people, groups, and entire societies to extreme and inhumane acts in the name of ideology or other motives.

The Center for Humanistic Education aims to strengthen awareness and the ability to address these dangerous processes.

The Center builds on the assumption that manifestations of extreme violence on racial or political grounds are the endpoints of a process and not incidental. We believe that is possible to strengthen the ability of police officers to deal with moral dilemmas by expanding their understanding of the complexity of the protection of human and civil rights in a democracy, and the comprehensive significance of the rule of law in a multicultural democracy.

 

The goals of the program

  1. Deepening awareness of police officers of the complexity of cross-cultural interactions on the streets of Israel and the importance of sensitivity to this in the fulfillment of the role of law enforcement and maintaining public order.

  2. Strengthening police officers’ psychological and physical resilience in dealing with complex situations

  3. Equipping police officers with the tools to evaluate situations and choose appropriate responses in keeping with democracy and the rule of law.

 

Methodology

We work on two levels:

First: on the cognitive level, through the examination and study of societal processes, issues related to values, and moral dilemmas.

Second: on the emotional and interpersonal level, with the aim of strengthening sensitivity, humanity, and open dialogue between the police station’s staff.

 

Program Structure

Five sessions, each consisting of five academic hours

Participants: Up to 20 police officers from all parts of the station selected by the station commander, committed to full and active participation.

The preparation process involves a meeting between the Center for Humanistic Education team and the senior officers of the police station in order to coordinate expectations, select specific content, and allocate responsibilities.

1-5 days, depending on the group

Hebrew, Arabic, English, German

bottom of page