top of page

עולם האקדמיה

סיור לימודי

סיור-לימודי.jpg

המרכז לחינוך הומניסטי מתמחה בבניית סיור יומי מותאם לאופי הקבוצה ומטרותיה, סיור העוסק ב:

  • לימוד מכוון ערכים של ההיסטוריה ויישום לקחי העבר

  •  עיסוק בערכים דמוקרטיים

  •  קידום ערכים הומניסטיים

  •  חיזוק ראייה ביקורתית של מציאות חברתית ואירועים היסטוריים

  •  הגברת מוטיבציה למעורבות חברתית ועשייה אזרחית

  •  הקניית כלים לדיאלוג ולחיים משותפים ברוח ההומניזם והדמוקרטיה

 

בתהליכים אלו אנו מתמקדים בנושאים הבאים:

תמרורי אזהרה חברתיים בגרמניה הנאצית, חיבור בין העבר להווה, סטריאוטיפים ודעות קדומות, פחד מזר ושנאת האחר, גזענות ומניעתה, מנהיגות, אקטיביזם חברתי, העצמה אישית וקבוצתית, זהות ורב-תרבותיות, שיח ודיאלוג בגישה הנרטיבית, זכויות אדם ואזרח, ערכים הומניסטיים, דמוקרטיה

יום אחד

עברית, ערבית, אנגלית, גרמנית

סמינר לימודי לסטודנטים להוראה

דיזין 9.jpg

המרכז לחינוך הומניסטי בבית לוחמי הגטאות מזמין קהל מגוון ללמוד על מאורעות השואה ולדון בערכים אנושיים הטמונים בעיסוק בנושא.

 

בתוכנית המוגשת לפרחי הוראה מן המכללות השונות, נושא הדילמות הוא מרכזי. דרך ההתמקדות בשיקולים של יחידים, קבוצות, משפחה או מנהיגים, ניתן להבין את גודל המורכבות והטרגיות של התקופה, ניחשף להשקפות עולם של יהודים ולא יהודים, לדילמות שלהם, לדרכי ההכרעה שלהם בשאלות של מוסר ואמונה ובמערכות היחסים שהצליחו לשמר בתקופה של פירוק הסולידריות. התוכנית מתמקדת ביכולתם של רבים לשמר את אצילותם ועוצמתם, במאבקם להישאר בני אדם מוסריים.

 

לפרחי הוראה המכוונים ליסודי, לחינוך המיוחד ולגן יהיה חלק נכבד מן הביקור ב"יד לילד" ועיקר ההדרכה תתמקד באופן בו ניגשים לנושא השואה בגילאים הצעירים. 

לפרחי הוראה המתמקדים בגילאים הבוגרים יותר- נעסוק במספר נושאים מרכזיים- זיכרון ועדות - מהו זיכרון אישי ומה זיכרון קולקטיבי? כיצד אנו בוחרים לזכור את השואה ברמה האישית וברמה הלאומית והבינלאומית? 

מקורות התנגדות וכוחה של החברה היהודית בשואה -  כאן יושם דגש על דפוסי התארגנות שונים שהתקיימו בקהילה היהודית בתקופת השואה. ייבחנו דפוסי מוסדות מנהיגות שונים, מוסדות חינוך ותרבות והשפעתם על החברה היהודית באותה התקופה.

לקבוצות בהן יש סטודנטים ערבים תיתפר תוכנית מותאמת, דו לשונית, אשר תתמקד בלימוד השואה מנקודת-מבט אוניברסלית והומניסטית, ומשמעותם עבורנו היום – כבני אדם, כאזרחים וכמחנכים בחברה הרב-תרבותית. התוכנית תכוון להטמעת ערכים של דמוקרטיה, כבוד האדם ופלורליזם תרבותי – ערכים שנטישתם איפשרה את השואה.

הסמינר עוסק בחינוך לערכים, תפקידנו כמחנכים מובילי שינוי ומעצבי תודעה.

הסמינר יעסוק במגוון נושאים לבחירה כאשר בבסיסם המחנך כמעצב דעה, תפקידנו המקצועי והמוסרי ערכי כמחנכים במערכת החינוך.  

 

קהל היעד

התוכנית מיועדת לפרחי הוראה, סטודנטים לתואר ראשון או שני, מתחומי דעת מגוונים. 

התוכן: שיח על חינוך ערכי, הישגים ומה שביניהם. 

המסגרת: סמינר של יום אחד עד 3 ימים.

המטרה: ליצור מעגלי שיח וחשיבה על תפקידו של חינוך והשפעתו על פני החברה.

מתודות: מעגל שיח, שיקוף, הדהוד ביקורת בונה, העצמה, התבוננות, הקשבה פעילה ועוד

1-5 ימים (בהתאמה לקבוצה)

עברית, ערבית, אנגלית, גרמנית

Academics

Educational Tours

סיור-לימודי.jpg

The Center for Humanistic Education specializes in creating custom day tours for groups, covering the following areas:

  • Learning focused on humanistic values and applying lessons from the past

  • Practicing democratic values

  • Promoting humanistic values

  • Strengthening a critical view on our society’s reality and historical events

  • Increasing motivation to take part in social activism and civic action

  • Providing tools for dialogue and for coexistence in the spirit of humanism and democracy

 

These processes focus on the following topics:

Social warning signs in Nazi Germany, the connection between the past and the present, stereotypes and prejudices, fear of the stranger and hatred of the other, racism and its prevention, leadership, social activism, individual and group empowerment, identity and multiculturalism, discourse and dialogue in the narrative approach, human and civil rights, humanistic values, democracy

One Day

Hebrew, Arabic, English, German

A Seminar for Students of Education

דיזין 9.jpg

The Center for Humanistic Education at the Ghetto Fighter’s House invites broad audiences to learn about the event of the Holocaust and discuss the inherent human values associated with the topic.

 

The program is provided to students of education from different colleges, and the central topic is dilemmas. By focusing on the considerations faced by individuals, groups, families, and leaders, we can understand the weight of the complexity and tragedy of this period. Participants are exposed to the worldviews of Jews and non-Jews; to their dilemmas, their ways of unpacking questions of morality and faith, and to the relationships they managed to preserve during a period of a breakdown in solidarity. The program focuses on the ability of many to preserve their dignity and strength, in their struggle to remain their morality.

 

For elementary school, special needs education, and kindergarten students of education, a large part of the program takes place at the ‘Yad Layeled’  (‘Hand for a Child’) area of the museum, and the session will focus mainly on ways in which to make the topic of the Holocaust accessible to children of young ages.

 

For students of education of older students, there are a few main areas of focus, including memory and testimony - what is personal memory, and what is collective memory? How do we choose to remember the Holocaust on a personal level, a national level, and an international level?

 

Sources of resistance and strength in the Jewish community during the Holocaust - here, the focus is on the various organizational patterns formed within the Jewish community during the Holocaust. We will examine the characteristics of different leadership, education, and cultural institutions, and their influence on Jewish society during the period of the Holocaust.

Custom, bilingual programs are implemented for groups in which participants include Arab students, with a focus on the study of the Holocaust from a universal and humanistic perspective that is significant to us today - as humans, as citizens, and as educators in a multicultural society. The program will center on the values of democracy, respect, and societal polarization, and the roles they played in the events of the Holocaust.

The seminar addresses the education of values and the role of educators in leading change and shaping consciousness.

The program is for students of education, both in Bachelor's and Master’s pathways, from a diverse range of fields of thought.

Content: Discussing value-oriented education, achievement-oriented education, and everything in between.

Format: A seminar between one to three days.

Goal: Creating dialogue and thought circles regarding the role and influence of education in society.

Method: Dialogue circle, reflection, echoing constructive criticism, empowerment, observation, active listening, and more.

1-5 days, depending on the group

Hebrew, Arabic, English, German

bottom of page