top of page
20160414_091348.jpg

קהלים ממערכת החינוך

ביקור עם משמעות

13.jpg

אנו מזמינים את הקהל הרחב להגיע לסיור יומי מיוחד העוסק בנושא השואה ולא רק…

מסע שייקח אותנו למספר שעות לעבר, יחזיר אותנו להווה ויוציא אותנו עם שאלות לגבי תפקידנו בעיצוב העתיד. 

המרכז לחינוך הומניסטי מתמחה בתפירת סיור יומי מותאם לאופי הקבוצה ומטרותיה, סיור שיעסוק ב:

  • לימוד מכוון ערכים של ההיסטוריה ויישום לקחי העבר

  •  עיסוק בערכים דמוקרטיים

  •  קידום ערכים הומניסטיים

  •  הגברת מוטיבציה למעורבות חברתית ועשייה אזרחית

  •  הקניית כלים לדיאלוג ולחיים משותפים ברוח ההומניזם והדמוקרטיה

 

בתהליכים אלו אנו מתמקדים בנושאים הבאים

 

תמרורי אזהרה חברתיים בגרמניה הנאצית, חיבור בין העבר להווה, סטריאוטיפים ודעות קדומות, פחד מזר ושנאת האחר, גזענות ומניעתה, מנהיגות, אקטיביזם חברתי, העצמה אישית וקבוצתית, זהות ורב-תרבותיות, שיח ודיאלוג בגישה הנרטיבית, זכויות אדם ואזרח, ערכים הומניסטיים, דמוקרטיה

יום אחד

עברית, ערבית, אנגלית, גרמנית

מסע משותף

מסע-משותף.jpg

על התוכנית

שלושת ימי התכנית מהווים מסע אחד שלם, החושף בפני המשתתפים את סיפור השואה ההיסטורי בצורה חווייתית ופעילה, מחבר את העבר הרחוק לסיטואציות בהווה-כל אלה תוך דיון ערכי העוסק בערכים הומניסטיים אותם נדגיש לאורך התהליך כולו. כחלק מהדיון נעסוק בגזענות, פחד מהאחר, דמוקרטיה, אחריות אישית ואזרחית, שיח ודיאלוג, פתרון קונפליקטים והתמודדות עם מצבי קיצון.

 

המסע המשותף יכלול מגוון מתודות בהן יתנסו המשתתפים, ויכלול כניסה לתערוכות במוזיאון, צפייה בסרט וסדנה בעקבותיו, פעילויות סימולציה, פעילויות קבוצתיות ומשחק עם משמעות ומסר, השתתפות במעגל שיח ולמידת חוקי מעגל כמו כבוד והקשבה, הכלה, התמודדות עם חוסר הסכמה ומחלוקת ...ועוד. 

 

אנו מאמינים ביחס אישי ועבודת צוות, ולכן- את המסע ילווה.תלווה מנחה קבוע.ה. הצוות שיגיע מטעם בית הספר יקבל מאיתנו סיוע בכל הפרטים הקטנים- (הסעה, הזמנת אוכל, זמני הגעה וסיום...) כך שהכל יעבוד באופן מיטבי והקבוצה תזכה לפעילות ערכית חברתית וחינוכית.

מטרות התכנית

1.  העצמה אישית של התלמידים

  • הזדמנות לשבת במעגל ולדבר על עצמנו 

  • פיתוח מיומנויות שיח

  • פיתוח מודעות לעצמי, לסביבה, לחברה

  • הגברת תחושת ערך עצמי

  • מודעות לבחירות השונות העומדות לרשותנו בכל מצב, ופיתוח תחושת האחריות לבחירות שאנו עושים.

2.  עיסוק בנושא השואה כסיפור אוניברסלי:

  • חינוך לערכים: חמלה, אמפתיה, כבוד, שוויון, קבלה, אחריות

  • מתח בין הערכים האוניברסליים לסיפור היהודי ההיסטורי 

  • שאלות של רוב ומיעוט

  • אבחנה בין לימוד מאירוע היסטורי (מסר אוניברסלי) ללימוד היסטורי (סיפור פרסונלי של עם מסוים).

3.  עיסוק בנושא הגזענות כלפי עצמנו וכלפי אחרים.

  • ניתוח- מהי גזענות

  • בין גזענות לזכויות האדם

 

מבנה התכנית

 

שלושה ימי פעילות, עם מרווח מקסימלי של שבועיים בין המפגשים.

יום ראשון - הכנה לקראת העיסוק בשואה: 

את המסע נתחיל בהיכרות אישית וקבוצתית, נכיר את המקום ואת המנחה , נתרגל ונבחן את מיומנויות השיח, נגדיר חוקים למעגל המשותף שלנו וכיצד נרצה שהדינמיקה הקבוצתית תיראה לאורך המסע. 

הכנה זו הינה קריטית בהשפעתה על עומק התכנים ועל פיתוח הצד הרגשי של המשתתפים כלפי האחר בקבוצה ותרומתה רבה להעלאת המודעות העצמית של המשתתפים ובניית דינמיקה קבוצתית איכותית ומיטיבה.

יום שני – ביום השני נתחיל לעסוק בתכנים היסטוריים-  נבדוק איפה אנחנו עומדים מבחינת ידע, נרחיב נעמיק ונתבונן בהיסטוריה ובעבר כשהמוקד הוא בעיקר בני האדם שחיו אז, נתבונן בתהליכים חברתיים שקרו אז  והשלכותיהם על חיינו כיום. 

ביום השלישי – נציף סוגיות ערכיות, אזרחיות ונתמקד בנושא גזענות, הדגש יהיה עיסוק בגזענות ומניעתה כלקח משמעותי ביותר מלקחי השואה. נבדוק מהי גזענות ומתי היא מתקיימת, האם אנחנו גזעניים או שאנו קורבנות של גזענות המתקיימת כלפינו? נבדוק פנימה שוב, ונשאל האם אנחנו גזעניים ואם כן אז כלפי מי?

3 ימים

עברית, ערבית, אנגלית, גרמנית

תוכנית הצמדים
(כיתות י' כצמד לאורך שנת הלימודים)

תכנית-הצמדים.jpg

"הדמוקרטיה היא יותר התהוות מאשר הוויה. ניתן לאבד אותה בקלות, ואף פעם לא משיגים אותה באופן מלא. מהותה היא מאבק מתמיד". (וויליאם ה. הייסטי)

 

ההבנה של ערכי הדמוקרטיה וההפנמה שלהם מתבססת על מודעות טובה יותר לצרכים שלנו כבני אדם, לגורמים שמפעילים אותנו, ולמרכיבים הסותרים בתוך נפשנו.

התכנית עוסקת בברור ראשוני של שאלות של אדם בתוך חברה בנושאי: זהות, שייכות, היחס לאחר ומרחב האחריות והמעורבות שלו.

התוכנית נבנית בהרחבת מעגלי השיח והדיון החל מהכרות יותר קרובה עם עצמי והערכים המניעים אותי, דרך עיסוק רחב יותר בשאלות של אדם בתוך חברה כמו: אני והאחר, זכויות וחובות, ונסגרת בהדגשת האחריות האישית של כל אחד לחברה בה הוא חי.

 

בתוכנית משתתפים שני בתי ספר – יהודי וערבי, הנפגשים לסדרת מפגשים אשר בכל אחד מהם מתבררת סוגיה אחת, אך כל הסוגיות קשורות זו בזו.

המפגשים מתקיימים במעגלי שיח בהם המשתתפים לוקחים חלק פעיל.

התוכנית מתנהלת לפי ההדגשים הבאים:

  1. 2 כיתות קבועות 

  2. צוות מלווה קבוע מטעם בית הספר .(מחנכ.ת הכתה + דמות נוספת משמעותית לקבוצה)

  3. מנחה מטעם המרכז לחינוך הומניסטי בשפת האם של הקבוצה ילווה את כל התהליך.

  4. מפגשים נפרדים- כל בית ספר יקיים במוסד עצמו. 

  5. מפגשים משותפים יתקיימו במרכז לחינוך הומניסטי.

  6. התהליך הנפרד יכול להתקיים בשעות ביה"ס או אחרי שעות הלימודים.

  7. המפגשים המשותפים יתקיימו בשעות הלימודים. 

  8. חומרי התוכנית קיימים בשפה הערבית והעברית.  

  9. התוכנית מיועדת לקבוצות בני נוער (כיתות י'-י"ב).

שנתי

עברית, ערבית, אנגלית, גרמנית

20160414_091348.jpg

The Educational System

A Meaningful Visit

13.jpg

We invite the general public to experience a special tour, about the Holocaust and more…

During our journey, we will go back to the past for a few hours, and then we will return to the present with questions regarding our role in the designing of the future. The Center for Humanistic Education specializes in offering a range of day tours tailored to the group and its goals, focusing on topics including:

  • Value-oriented study of history and applying lessons of the past

  • Practicing democratic values

  • Promoting humanistic values

  • Increasing motivation to take part in social activism and civic action

  • Providing tools for dialogue and coexistence in the spirit of humanism and democracy

 

In these processes we focus on the following topics

Social warning signs in Nazi Germany, the connection between the past and the present, stereotypes and prejudices, fear of the stranger and hatred of the other, racism and its prevention, leadership, social activism, individual and group empowerment, identity and multiculturalism, discourse and dialogue in the narrative approach, human and civil rights, humanistic values, democracy

One Day

Hebrew, Arabic, English, German

A Shared Journey

מסע-משותף.jpg

About the Program

This three-day journey exposes participants to the history of the Holocaust in an interactive and active way and connects the distant past to the current situation, all while discussing values and emphasizing humanistic values. As part of the discussion, we will address racism, fear of the other, democracy, personal and civil responsibility, discourse and dialogue, conflict resolution, and dealing with extreme situations.

 

The shared journey involves a range of methods, including the museum’s exhibitions, watching a film that is followed by a workshop, simulation activities, group activities, meaningful games with a message, taking part in dialogue circles, and learning their rules including respectful listening, dealing with disagreement, and more.

 

We believe in personal connection and teamwork, and in this way, one teacher from the school joins all three days of the journey. We offer assistance in all technical aspects, including transport, ordering food, scheduling, etc. This is in order to ensure that the program will be as effective as possible and that the group will have the opportunity to participate in value-based, social, and educational activities.

 

The Program’s Goals

  1. The student’s personal empowerment

  • An opportunity to sit in a circle and talk about themselves

  • Developing dialogue skills

  • Developing awareness of themselves, their environment, and society

  • Increasing their sense of self-worth

  • Awareness of the choices we have in any situation, and developing a sense of responsibility regarding the choices we make.

2.  Addressing the Holocaust as a universal story:

  • Leaning about values: compassion, empathy, equality, acceptance, and responsibility

  • The tension between universal values and Jewish history

  • Questions of majority and minority

  • Differentiating between learning about historical events (a universal message) and historical learning (the personal story of a particular nation).

3.  Addressing racism towards ourselves and others

  • Analysis - what is racism

  • Between racism and human rights


Program Structure

Day One - Preparation for addressing the Holocaust

We will begin the journey by getting acquainted on a personal and group level: we will get to know the place and the educator, we’ll do some activities to test dialogue skills, we will define the rules of our shared circle and our wishes regarding group dynamics throughout the journey. This preparation is critical in order to ensure the deep impact of the program, for the participants to open up emotionally to other group members, and it also raises the participants’ self-awareness and creates an optimal group dynamic.

 

Day Two

On the second day we will start addressing the historical aspect of the program - we will check where we stand in terms of knowledge, and then we will go deeper into exploring the past with a focus on the people that were living then and the social processes that took place, and then discuss their implications in today’s world.

 

Day Three

We will raise questions of values and civic responsibility while focusing on what the Holocaust can teach us about addressing and preventing racism. We will explore what racism is and when it is expressed, and ask the question: are we racist or are we victims of others’ racism? We will look inwards and ask ourselves again, are we racist, and if so, towards whom?

Three Days

Hebrew, Arabic, English, German

The Pairs Program (throughout the duration of the school year, for tenth-graders)

תכנית-הצמדים.jpg

“Democracy is a process, not a static condition. It is becoming, rather than being. It can be easily lost, but is never finally won.” (William H. Hastie)

Understanding and internalizing democratic values is based on greater awareness of our needs as people, what activates us, and our internal contradictions.

 

The program deals with the initial questions regarding our role in society, including identity, belonging, treatment of others, and the scope of our responsibility and involvement.

 

The program is built on expanding circles of dialogue and discussion through closer acquaintance with ourselves and the values that drive us, through expanding the questions of our role in society, including myself and the other, rights and obligations, and closes with an emphasis on individual responsibility towards every member of the society we live in.

 

Two schools participate in the study - one Jewish and one Arab, and they take part in a series of meetings, each raising different issues that are connected to one another.

 

The meetings take place in dialogue circles, in which the groups participate actively.

The program operates according to the following areas of focus:

  1. Two fixed classes.

  2. A fixed team from the school accompanying the students (their homeroom teacher and another person that is a significant figure for the group).

  3. An educator from the Center for Humanistic Education will lead the group in its native language throughout the process.

  4. Separate sessions will be held on the campus of each school.

  5. Joint sessions will be held at the Center for Humanistic Education.

  6. The separate sessions can take place during the school day or after school hours.

  7. The joint sessions will take place during school hours.

  8. The educational materials are available in both Arabic and Hebrew.

  9. The program is built for groups of adolescents (tenth to twelfth grade)

Yearly

Hebrew, Arabic, English, German

bottom of page